با ما تماس بگیرید

انواع خانه هوشمند

شرکت ایمن فراز هوشمند زاگرس

دپارتمان شرکت ایمن فراز هوشمند زاگرس به عنوان یکی از اولین شرکت های ایرانی در زمینه هوشمندسازی کار خود را آغاز کرد. ماموریت ما در شرکت ایمن فراز هوشمند زاگرس تمرکز بر نیازها، انتظارات و پیشنهادات مشتریان است.

پست های اخیر

انواع خانه هوشمند

مباحث مربوط به اینترنت اشیا امروزه داغ‌ترین مباحث در فناوری اطلاعات است. گسترش این تکنولوژی باعث راه اندازی انواع خانه هوشمند شده است. خانه‌های هوشمند، خانه‌هایی هستند که سیستم‌ها و اجزای آن ها از طریق اینترنت اشیا با یکدیگر در ارتباط هستند و می‌توان از طریق موبایل، تبلت و کامپیوتر از راه دور سیستم‌ها و وسایل موجود در خانه را کنترل کرد. در این مطلب قابلیت‌ها و انواع خانه هوشمند مورد بحث قرار می‌گیرد.

خانه هوشمند چه مزیت هایی دارد؟

هوشمند سازی خانه‌ها می‌تواند مزیت‌های فوق‌العاده‌ای را در پی داشته باشد؛ برخی از مهم‌ترین مزیت‌های خانه هوشمند عبارتند از:

  • صرفه جویی در مصرف انرژی: در خانه هوشمند می‌توان سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و سیستم‌های روشنایی را به خوبی از راه دور کنترل کرد. همین موضوع باعث شده است تا به میزان قابل توجهی در انرژی صرفه جویی شود.
  • بالا رفتن امنیت ساختمان: خانه‌های هوشمند به سنسورهای مختلفی چون سنسور حساس به دود و حرارت مجهز هستند. به محض ایجاد خطر یا تهدید سنسورها فعال می‌شوند و عملکرد خود را انجام می‌دهند.
  • افزایش ایمنی و آسایش اعضای خانواده: کنترل کردن تمامی سیستم‌ها و اجزای خانه از راه دور باعث آسایش شده است. سناریوهای خانه هوشمند مانند سناریوی خواب، سناریوی مسافرت، سناریوی ورود مهمان و … این آسایش را برای کاربران ایجاد کرده است.
  • کمک به اقتصاد خانواده: خانه‌های هوشمند از طریق سیستم عیب‌یاب و کنترل سطح مصرف انرژی می‌توانند به کاهش هزینه‌ها کمک شایانی کنند.
  • کاهش خسارات در هنگام حوادث طبیعی: در هنگام حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله سیستم‌های خانه هوشمند به صورت خودکار گاز، برق و آب را قطع می‌کنند و از این طریق خسارات را کاهش می‌دهند.

انواع خانه هوشمند مبتنی بر بستر ارتباطی

خانه‌های هوشمند بر اساس پارامترهای مختلفی دسته بندی می‌شوند؛ بستر ارتباطی یکی از این پارامترها است. سیستم خانه‌های هوشمند بر اساس این پارامتر به انواع بی سیم و با سیم ارائه می‌شوند.

  • خانه هوشمند با سیستم بی سیم: در این سیستم بخش‌های مختلف خانه از طریق فناوری‌های ارتباطی بی سیم به یکدیگر متصل می‌شوند. سیستم‌های بلوتوثی، سیستم‌های وای‌فای و سیستم‌های منطبق بر فرکانس رادیویی جزو این سیستم‌ها هستند. سیستم‌های بی سیم که امروزه در ساخت خانه‌های هوشمند استفاده می‌شوند طبق الگوریتم‌های خاص و رمزگذاری‌های پیشرفته طراحی شده‌اند؛ این الگوریتم‌ها امنیت سیستم را بالا می‌برند و امکان هک کردن آن را بسیار کاهش می‌دهند.
  • سیستم خانه هوشمند با سیم: در خانه‌های هوشمند با سیم انتقال اطلاعات بین سرور و دیگر اجزا از طریق دو یا چهار رشته سیم برقرار می‌شود. سیم‌های موجود در این سیستم می‌توانند فیبرهای نوری، کابل‌های مسی و غیره باشند. تابلو برق ساختمان در این خانه‌ها باید در ابعاد بزرگ‌تر طراحی شود و فضای بیشتری به آن اختصاص داده شود. سیستم‌های Lon، LAN، Knx و Bacnet جزو پروتکل‌های مهم سیستم‌های با سیم هستند. عدم قطعی در سیستم با سیم مهم‌ترین مزیت این سیستم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *